ΘΕΩΡΙΑ Β’ ΚΑΙ Γ’ ΓΕΝ. ΛΥΚΕΙΟΥ – ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ
1.)
Οι βασικοί τρόποι πειθούς ( επίκληση στη λογική –
επίκληση στο συναίσθημα – επίκληση στο ήθος του πομπού – επίθεση στο ήθος του
αντιπάλου – επίκληση στην αυθεντία ) και ποια μέσα πειθούς χρησιμοποιούνται σε
κάθε περίπτωση.
2.)
Τα είδη των τεκμηρίων
3.)
Τα είδη συλλογισμών ως προς την πορεία σκέψης (
παραγωγικός – επαγωγικός – αναλογικός )
4.)
Διάκριση συλλογισμών ως προς το είδος των προτάσεων (
κατηγορικός – υποθετικός – διαζευκτικός )
5.)
Αξιολόγηση επιχειρήματος ( εγκυρότητα, αλήθεια,
ορθότητα )
6.)
Τα είδη του επαγωγικού συλλογισμού ( γενίκευση, αίτιο –
αποτέλεσμα, αναλογία )
7.)
Αξιολόγηση επαγωγικών συλλογισμών
8.)
Μορφές πειθούς ( η πειθώ στη διαφήμιση, η πειθώ στον
πολιτικό λόγο και η πειθώ στον επιστημονικό λόγο. ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ : α) η πειθώ στη διαφήμιση : μορφές διαφημιστικών
μηνυμάτων – οι τεχνικές ( δηλ. τα μέσα ) διαφημιστικής πειθούς και τα
χαρακτηριστικά διαφημιστικού λόγου. Β) η πειθώ στον πολιτικό λόγο : μορφές
πολιτικού λόγου, οι τρόποι ( δηλ. τα μέσα ) πειθούς, τα μέσα προπαγάνδας και τα
χαρακτηριστικά πολιτικού λόγου. Γ) η πειθώ στον επιστημονικό λόγο : η έννοια
του επιστημονικού λόγου, οι τρόποι ( δηλ. τα μέσα ) πειθούς, τα χαρακτηριστικά
του επιστημονικού λόγου, τα στάδια( δηλ. Τα μέρη ) του επιστημονικού λόγου.
9.) Δοκίμιο
: τα χαρακτηριστικά του, η πειθώ στο δοκίμιο, η γλώσσα του δοκιμίου, η οργάνωση
του δοκιμίου, τα είδη του ( αποδεικτικό – στοχαστικό και οι διαφορές τους –
σύγκριση δοκιμίου με ημερολόγιο, ομιλία, επιστολή.
10) Άρθρο : κατηγορίες
άρθρου, ομοιότητες και διαφορές μεταξύ άρθρου και δοκιμίου.
11) Επιφυλλίδα
: τα χαρακτηριστικά της, διαφορές ανάμεσα σε άρθρο και επιφυλλίδα.
12) Διάγραμμα
κειμένου
13) Δομικά μέρη
παραγράφου ( θεματική πρόταση, λεπτομέρειες – σχόλια, κατακλείδα ).
14) Δημιουργία
πλαγιότιτλων
15) Μέθοδοι
ανάπτυξης παραγράφου ( δηλ. τρόποι οργάνωσης παραγράφου ).
16) Αξιολόγηση
παραγράφου : α) ως προς την ενότητα β)
ως προς την αλληλουχία, συνεκτικότητα και συνοχή και γ) ως προς την πληρότητα ( η συνοχή του κειμένου αφορά στη διάρθρωση
του κειμένου )
17) Αξιολόγηση
ενός κειμένου : α) ως προς το περιεχόμενο ( δηλ. ελέγχουμε την ενότητα, την
πληρότητα και την τεκμηρίωση των θέσεων ) β) ως προς τη δομή ( δηλ. ελέγχουμε
τη λογική αλληλουχία των νοημάτων δηλ. τη συνεκτικότητα, τη συνοχή ) γ) ως προς
τη χρήση της γλώσσας ( ελέγχουμε την ακρίβεια, σαφήνεια, τον λεκτικό και
εκφραστικό πλούτο της, τη σωστή χρήση των σημείων στίξης και την καταλληλότητα
του ύφους δ) ως προς την αποτελεσματικότητα ( ελέγχουμε την πιστότητα δηλ. το
περιεχόμενο, τη διάρθρωση και το ύφος με βάση το σκοπό που έχει συνταχθεί ).
18) Ανάπτυξη και
σχολιασμός μιας ιδέας ή άποψης του κειμένου
19) Ανασκευή
επιχειρημάτων
20) Τι δηλώνει το
κάθε ρηματικό πρόσωπο, οι χρόνοι και οι εγκλίσεις – τα είδη των αναφορικών
προτάσεων
21) Μετατροπή
σύνταξης από ενεργητική σε παθητική και το αντίστροφο – τι τονίζεται με την
ενεργητική και τι με την παθητική σύνταξη
22) Τα σημεία
στίξης : τι δηλώνει το καθένα και πότε τίθεται
23) Συνώνυμα –
αντώνυμα – ταυτόσημα ( δηλ. λέξεις που έχουν ακριβώς την ίδια σημασία, πχ.
Στέγη – σκεπή ) – ομμόριζα ( δηλ. λέξεις που έχουν όμοια ρίζα , πχ. Γράφω –
γραφή ) – παράγωγα ( δηλ. λέξεις που σχηματίζονται από το θέμα άλλης λέξης με
την προσθήκη κατάληξης, πχ. Αρχή – αρχίζω ) – ομώνυμα ( δηλ. λέξεις ομόηχες,
αλλά με διαφορετική σημασία και ορθογραφία, πχ. Κλείνω – κλίνω ) – παρώνυμα (
δηλ. λέξεις που μοιάζουν μεταξύ τους ως προς το γραμματικό τύπο, τον τονισμό ή
την προφορά, αλλά έχουν διαφορετική σημασία, πχ. Είδη – ήδη ).
24) Κυριολεκτική –
μεταφορική χρήση μιας λέξης
25) Αναφορική ( ή
κυριολεκτική ή δηλωτική ) χρήση γλώσσας και ποιητική ( ή συνυποδηλωτική ή
μεταφορική ) χρήση της γλώσσας
26 ) Ο μαθητής
πρέπει να προσαρμόζει το λόγο με βάση το επικοινωνιακό πλαίσιο
27 ) ΤΕΛΟΣ, ο
μαθητής πρέπει να διακρίνει : α) τα κύρια χαρακτηριστικά του άρθρου β) της
επιστολής ( είτε επίσημης είτε φιλικής και τη δομή της ) γ) τη δομή μιας ομιλίας ή διάλεξης ή
εισήγησης ή ανακοίνωσης δ) τα είδη
δοκιμίου ε) τα χαρακτηριστικά της συνέντευξης, του διαλόγου, του ημερολογίου,
της διακήρυξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου